beatehemsborg

søndag 13. mai 2012

smashing!!



Da nærmer det seg slutten på o store bursdagshelg...
Vi avsluttet helgen med en kake vi har gledet oss veldig til å prøve,
nemlig Smash-kake. Smash er Kaspers favoritt og da jeg snublet over en
oppskrift på nettet for lenge siden bestemte jeg meg for å lage den til bursdagen hans.




Kaken var enkel å lage, men det tok litt tid.
Men fytti katta! Det var verdt det!
Kaka var suuuuuper god, og Kasper var veldig fornøyd!




Her er oppskriften:

Kakebunner (2 stk):
5 eggehvitter
3 dl sukker (eggehvitter og sukker vispes til marengs)
1 pk knust ritzkjeks (vendes forsiktig inn)

Stekes på 175 grader, midt i ovnen i ca 25 minutter.
Jeg brukte rund form (26 cm) og stekte i to omganger.

Sjokoladekrem:
60 gram margarin (smeltes i kjele)
2 plater mørk sjokolade (smeltes i margarinen)
5 eggeplommer
3 ss sukker (egg og sukker vispes inn)

Fyll:
ca. 1/2 putt (kartong) vaniljekrem
knust smash

Pynt:
1 putt (kartong) med fløte
1 ss sukker (fløte og sukker vispes til krem)
knust smash

Smør sjokoladekrem ut over avkjølte bunner,
og sett disse i kjøleskapet i en times tid.

Legg lagvis på fat:
kakebunn m/sjokolade
vaniljekrem
knust smash
kakebunn m/sjokolade
krem
knust smash


nam, nam!!

Kan virkelig anbefales!



p.s
takk for koselige tilbakemld på navn-endringen!
Facebook siden min kommer til å fortsette å hete beates verden,
fordi det ikke går å endre navnet på siden så lenge
jeg har over 100 likere...


19 kommentarer:

  1. Oiii, denne må jeg prøve!! Elsker smash ;) Tusen takk for at du deler :)
    Nydelige bilder også!
    Ønsker deg en god ny uke :)
    Klem Camilla

    SvarSlett
  2. Himmel!!! Den så vanvittig god ut! ;) Jeg elsker Smash!!
    Den SKAL jeg prøve!

    klem

    SvarSlett
  3. Mmmm..... Du må ikke friste en kakemoms som meg. Jeg ELSKER kaker og ser nesten ut deretter...

    Jeg noterer ned og tester ved første anledning.

    Tusen takk for tips.

    Klem Mona C

    SvarSlett
  4. Mmm...Denne kaka skal prøvast! Takk for oppskrift! Men kan du forklare meg kva ein "putt" er for noko (i oppskrifta)? Eg vil elles takke for alltid koselege, jordnære og inspirerande innlegg!

    Mvh Siv-Marit.

    SvarSlett
  5. Mmmm, denne så fantastisk ut!! Jeg elsker smash, en av mine favorittsjokolader.

    Ikke så flink på å bake, men kan jo prøve om den ikke er verdens vanskeligste?

    Takk for tips iallefall :)

    Klem

    SvarSlett
  6. Siv: he, he... En putt er en liten kartong med fløte..

    SvarSlett
  7. Herlige bilder!!
    Smash kake hadde nok slått godt an her og, kanskje jeg skulle prøve det en dag..:)

    Ha en fin kveld ♥

    SvarSlett
  8. Mmmmmm... sitter her med vann i munnen. Den må nok prøves, ja.

    Stikk innom og sjekk ut hva som skjer på bloggen vår. Vi planlegger stort blogglotteri, så her er det mye moro på gang! =)

    SvarSlett
  9. Ååå, den såg heilt nydelig ut!! Må desidert prøvast ut. Nydelig blogg og ein fin heim du har...stor inspirasjon for meg! Klem Kjersti

    SvarSlett
  10. Åheidu!! Jeg som elsker smash!!! Holy, den så smashing ut ;-)

    SvarSlett
  11. mmm! Den så kjempegod ut :) Tror jeg må lage den til kjæresten en gang da han elsker smash! takk for at du deler oppskrift :)

    SvarSlett
  12. Uhm... hvor ser den lækker ud og Tillykke med sønnen din.

    Ha´en dejlig dag

    Knus Susi

    SvarSlett
  13. Hva er en "putt" egentlig? hehe, kakeoppskrifter må inn med t-skje
    Tove

    SvarSlett
  14. tove: hi,hi beklager ordbruken...en putt er en liten kartong. altså en kartong med fløte (den minste) og en putt vaniljekrem er en kartong med vaniljekrem...

    SvarSlett
  15. Tusen takk Beathe. Den kommer til å bli populær her i huset. Nam Nam...
    Klem Ida.

    SvarSlett
  16. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  17. Så utrolig deilig den så ut! Nå står den første bunnen i ovnen hos meg. Tenkte det skulle være årets 17. maikake;) Takk for at du delte oppskriften.

    SvarSlett
  18. nam nam, smash kake høres jo helt himmelsk ut, den bare må prøves

    SvarSlett
  19. Dette er det villeste jeg har sett...! Takk for verdens beste kaketips. Gleder meg til å teste. Klem fra Cecilie

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du legger igjen en liten hilsen. Hvis du ikke har blogg selv kan du huke av for anonym i boksen under her...