beatehemsborg

torsdag 9. juli 2009

.:Regn og torden:.

I morges våknet vi opp til torden. Jeg elsker regn og torden (så sant jeg og mine befinner oss trygt inne i huset mitt...) Jeg har stor respekt for naturkrefter så jeg er ikke typen som skal ut å se og føle...

Litt om torden...
Tordenen oppstår som et resultat av at lynet varmer opp luften. I kanalen som lynet går i varmes luften plutselig opp til flere millioner grader. Når luft varmes opp utvider den seg. Når det lyner skjer denne utvidelsen veldig fort. Når lynet er slutt (et lyn varer bare et kort øyeblikk), avkjøles luften raskt og trekker seg samtidig raskt sammen. Den raske utvidelsen og sammentrekningen forplanter seg ut fra lynkanalen i alle retninger og det er denne «sjokkbølgen» som vi oppfatter som torden.

Forholdsregler i tordenvær

  • Ikke gå inn under trær for å unngå å bli våt.
  • Ikke opphold dg på steder der hodet stikker opp og blir det høyeste punktet, f.eks. på en åpen slette eller på en fjellvidde. Da er det lurt å legge seg ned i terrenget.
  • Ikke dra på fisketur når det tordner. Du kan fungere som lynavleder; lynet kan ta veien om deg til vannet.
  • Ikke bad. Ute i vannet er hodet høyeste punktet, og kan være det punktet som lynet går igjennom på sin vei til bakken.
  • Er du ute i båt kan det være greitt å komme seg til land, selv om det forholdsvis sjelden forekommer skader i denne sammenheng.
  • Er du inne: Ikke bruk fasttelefonen.
  • Ta ut stikkontakter og TV-/radioantenner fra veggene. Hvis lynet slår ned i antenner eller ledningsnett blir ikke utstyret skadet.

Det tryggeste sted man kan oppholde seg er i en bil. Dersom lynet treffer bilen følger det karosseriet utvendig og videre til bakken. Det smeller selvsagt kraftig og ofte punkterer bilen også, men inni er det helt trygt.

Neste gang det tordner kan man sette seg i bilen og se på det fine skuespillet som naturen presenterer.

(hentet fra met.no)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad hvis du legger igjen en liten hilsen. Hvis du ikke har blogg selv kan du huke av for anonym i boksen under her...